Home ] [ Terug naar periode 1985-2005 ] [ Vorige station ] [ Volgende station ]
  

 

NIEUW VENNEP

     
   
Afkorting: Nvp
Maatschappij: Nederlandse Spoorwegen (NS)
Architect: P.A.M.J. Corbey
Bouwjaar: 1986
Baanvak: Leiden Centraal - Schiphol Airport
   
   
Dit stationsgebouw werd in 1986 in gebruik genomen, daarmee had Nieuw-Vennep voor het eerst sinds een halve eeuw weer een volwaardig station. De totstandkoming van het huidige station ging echter niet bepaald zonder slag of stoot, er ging een jarenlange discussie aan vooraf. En gelijk maar even een opvallend feitje: de stationsnaam van dit station is “Nieuw Vennep”, dus zonder koppelstreepje. De plaatsnaam wordt echter mét zo’n streepje geschreven, maar in ons land zijn koppelstreepjes in stationsnamen alleen toegestaan als het een station voor twee aparte plaatsen is...
Nieuw-Vennep heeft een nog betrekkelijk korte geschiedenis. Ze werd ruim 170 jaar geleden gesticht onder de naam Vennepperdorp, een verwijzing naar het eilandje Vennep in de vroegere Haarlemmermeer. De naam Vennepperdorp behield het nieuwe dorp niet lang, al in 1868 werd deze gewijzigd in Nieuw-Vennep. Net als het circa zes kilometer noordoostelijker gelegen Hoofddorp werd Nieuw Vennep aan weerszijden van de Hoofdvaart, in de Haarlemmermeerpolder gebouwd. Het is een echte forenzenplaats, die vooral in de tweede helft van de twintigste eeuw explosief is gegroeid. Het was mede aan die groeispurt te danken dat het dorp in 1981 weer op het landelijke spoornet werd aangesloten.
Want Nieuw-Vennep had al een spoorverleden. In 1912 had het dorp een station aan de lokaalspoorlijn Leiden Heerensingel – Hoofddorp, één van de Haarlemmermeerspoorlijnen. Dit was een netwerk van lokale spoorverbindingen, aangelegd door de Hollandsche Electrische-Spoorweg-Maatschappij (HESM). Nieuw-Vennep kreeg daarbij een opvallend groot stationsgebouw, hetzelfde gebouw dat ook in plaatsen als Uithoorn, Mijdrecht en Amstelveen werd gebouwd. Opmerkelijk, want het nabijgelegen Hoofddorp moest het met een kleiner type station doen, ondanks het feit dat het een overstapstation was. Nieuw-Vennep heeft overigens niet lang van haar station kunnen genieten, al in 1935 werd al het treinverkeer op de spoorlijn Hoofddorp-Leiden Heerensingel gestaakt, kort hierna werden alle sporen opgebroken. De overige lijnen van Haarlemmermeerspoorlijnen zouden eveneens ophouden te bestaan. Het stationsgebouw van Nieuw-Vennep werd vermoedelijk in 1956 gesloopt..
ZZoals al aangegeven maakte Nieuw-Vennep vanaf de jaren zestig van de twintigste eeuw enorme ontwikkelingen door. Mede dankzij enkele grote werkgevers in de plaats (Fokker, Bols en de landbouwmachinefabrikant Vicon) nam het aantal inwoners sterk toe. Ook werd het een forenzenplaats, met name voor werknemers van de luchthaven Schiphol. In die tijd ontstonden ook de eerste plannen voor een directe spoorverbinding met de nationale luchthaven. In de gemeente Haarlemmermeer (waar Hoofddorp, Nieuw-Vennep én Schiphol onder vallen) rekende men erop dat hun twee belangrijkste kernen ieder ook een eigen station zouden krijgen. Maar al tijdens de ontwerpfase werd al duidelijk dat er van twee extra stations geen sprake zou zijn, inwoners van Nieuw-Vennep en Hoofddorp moesten maar gebruik maken van het station op de luchthaven Schiphol. Dit werd -uiteraard- niet gepikt. Na heel veel gesteggel werden in 1981 twee tijdelijke haltes geopend, één in Hoofddorp en één in Nieuw-Vennep. Toch had de NS zich verkeken op de levensvatbaarheid van de beide “tijdelijke” haltes, want zowel Hoofddorp als Nieuw-Vennep kregen in 1986 een volwaardig station. Het station kreeg een gebouwtje naar een ontwerp van architect P.A.M.J. Corbey. Het gebouwtje valt vooral op door haar breed uitkragende dak aan de voor- en rechter zijgevel, met een hoge, halfronde rand. Dat dak wordt middels tuidraden aan een soort ronde paal gehangen. Ook de plattegrond van het gebouw is opmerkelijk; rechthoekig, met één schuine zijde, waarin zich de ingang bevindt. Het Nieuw-Vennepse stationsgebouw was de kleinste van een drietal soortgelijke gebouwen, welke ook bij de stations Hoofddorp en Nijmegen Dukenburg verrezen. Het Nijmeegse stationsgebouw staat er anno 2025 nog steeds, station Hoofddorp werd in 1997 vervangen door een wat uitgebreider exemplaar.
Net als bij het Nijmeegse station staat ook het Vennepse stationsgebouw op straatniveau en zijn de perrons een hoge spoordijk gelegen. De perrons van dit station (Nieuw Vennep, dus) zijn echter vrij smal, terwijl de treinen het station met maximaal 160 kilometer per uur mogen passeren. Om die reden zijn er gele waarschuwingsstroken op de perrons aangebracht, en hangen bij de trappen naar de perrons grote waarschuwingsborden.
Het stationnetje heeft in de loop van de tijd de nodige (kleine) veranderingen doorgemaakt, al is het stationsgebouw aan de buitenkant nog vrijwel onveranderd gebleven. Een loket heeft het al heel lang niet meer, tegenwoordig zit in het gebouw een broodjeszaak. In 2012 kreeg het station liften.rijdt.

Boven en onder: Station Nieuw Vennep werd in 1981 geopend, maar zou pas in de zomer van 1986 een stationsgebouw krijgen. Dit gebouw (foto boven) is één van de weinige, nog overgebleven stationsgebouwen van de hand van ingenieur P.A.J.M. Corbey. Uiteraard heeft het station allang geen loket meer, deze werd in 2004 opgeheven. Op de foto hieronder zijn de twee perrons te zien, waarbij ook duidelijk zichtbaar is dat ze op een hoge spoordijk liggen. Gelukkig beschikt het station sinds 2012 over liften. Helemaal aan de rechterkant zijn de sporen van de Hoge Snelheidslijn. Overigens wordt de naam van dit station zonder koppelteken geschreven, de officiële plaatsnaam is echter met zo’n streepjw...

 
 

Onder (links en rechts): Toen aan het einde van de jaren zestig van de vorige eeuw het besluit viel om een spoorlijn naar Schiphol aan te leggen, was van een station in zowel Hoofddorp als in Nieuw Vennep geen sprake. Dit was tegen het zere been van de gemeente Haarlemmermeer, waar de beide dorpen onder vallen. Uiteindelijk kregen de beide plaatsen in 1981 toch nog ieder een eigen tijdelijke halte. Volgens de NS moest eerst maar worden bewezen dat beide plaatsen een station verdienden. Al binnen enkele jaren was die mening bijgesteld...

 
 

Onder en rechts: Station Nieuw Vennep heeft twee ,vrij smalle perrons, die op een hoge spoordijk en in een vrij open gebied liggen. Bovendien mogen de doorgaande treinen het station met 160 kilometer per uur passeren, hetgeen tot gevaarlijke situaties kan leiden. Daarom hangt er bij elke trap een fors waarschuwingsbord en zijn op de perrons gele waarschuwingsvlakken aangebracht. De perrons van dit station zijn dan ook makkelijk te herkennen.

 
 

Onder (beide afbeeldingen): In het verleden heeft Nieuw Vennep ook een station gehad. Deze stond nabij het Dokter van Haeringenplantsoen, vlakbij de plek waar nu kerkgebouw “De Rank” staat. Het stationsgebouw (linksonder) was hetzelfde type gebouw dat nu nog in Amstelveen, Uithoorn en Mijdrecht is te vinden. De spoorlijn Hoofddorp – Leiden Heerensingel -waar dit station aan stond- was niet zo’n heel groot succes, al na 23 jaar werd al het treinverkeer geschrapt en werd ook dit station gesloten. Het stationsgebouw bleef nog tot in de jaren vijftig bestaan, vermoedelijk werd het rond 1956 gesloopt. Toch is het spoorverleden van Nieuw Vennep niet helemaal uitgewist. In het dorp zijn nog een restant van een oude spoorbrug en twee wachterswoningen te vinden, waaronder een dubbele dienstwoning (rechtsonder), die niet ver van de plek van het vroegere station staat.

 
 

  Free counter and web stats versie: 12-12-2025